PONTONY BARK – Optymalne technologie

PONTONY BARK – Optymalne technologie

Optymalne – gwarantują najlepszą jakość przy minimalnych kosztach. Abyście otrzymali wysokiej jakości ponton w przystępnej cenie. Na tej zasadzie opiera się produkcja pontonów BARK – od konstruowania do ostatecznej próby jakościowej. 

PRAWIDŁOWE UŻYTKOWANIE

 Zrozumienie potrzeb użytkownika; Dotrzymywanie się międzynarodowych standardów (które uważamy za wyjściowe, czyli takie, które trzeba przewyższać); Ewidencja najlepszych światowych praktyk przy produkcji pontonów. Jest to podstawa produkcji oraz modernizacji pontonów BARK. Produkując je wykorzystujemy specjalne programy komputerowe, które pozwalają min. modelować zachowanie pontonu w różnych sytuacjach podczas jego użytkowania. Jeszcze na tym etapie dobierane są najlepsze warianty konstrukcji. Wybór ostateczny następuje po całej serii obowiązkowych prób prototypu pontonu.

To wszystko, plus cały szereg naszego know-how, daje wyjątkowość konstrukcji, dzięki której produkcja pontonów pvc BARK ma swoje zalety.

Na przykład:

Podniesiony ostry nos zwiększa amortyzacyjne możliwości pontonu. Łódki lepiej przepływają fale, mają lepsze wyniki szybkościowe niż pontony z takim samym silnikiem, ale ze stępionym dziobem. Przy tym pontony BARK serii BN (najbardziej zaostrzony dziób)pod względem szybkości przewyższają absolutną większość innych pontonów rekreacyjnych i czynią je zbliżonymi do sportowych pontonów wyścigowych.

Pontony BARK innych serii mają dziób z łagodnymi optycznymi kątami. Stąd dodatkowa zdolność do lekkiego przenoszenia fal. Przy tym charakterystyki szybkościowe zostają dość wysokie do tego,  by przewyższać pontony rekreacyjne innych marek. Zostało to udowodnione też praktyką, a w szczególności w nieoficjalnych wyścigach, w których niejednokrotnie wygrywali właściciele pontonów BARK.

Zwiększony diametr balonów w niektórych modelach pontonów BARK w porównianiu ze standardowym diametrem w większości pontnów o podobnej długości. Dlatego takie pontony BARK mają lepszą pływalność. I oczywiście balony wszystkich pontonów BARK są podzielone na przedziały odpowiadającemiędzynarodowym standardom. Liczba komór jest wyliczona odpowiednio do każdego modelu – od 2 do 5, bez nadmuchiwanego kilu, którym wyłożone są kilowe pontony. Membrany – przegrody pozwalają wyrównywać ciśnienie w komorach.

Mocowanie deski pod silnik. W pontonach z przywieszaną deską wykorzystujemy sprawdzony i pewny sposób mocowania sznurem. Przy czym mocowanie rozmieszczono tak, aby zabezpieczyć optymalne położenie silnika, bez utraty amortyzacyjnych właściwości. W tym celu pontony motorowe BARK ze stacjonarną deską mają kąt nachyłu deski optymalnie dopasowany do konkretnego modelu, w zależności od przykładowej pojemności silnika, typu dna –płaskiego lub dmuchanego kilowego.

Stacjonarne deski mocujemy taśmami (dwie warstwy pogrubionej tkaniny o zwiększonej szczelności). Nie wykorzystujemy popularnych gotowych uchwytów dlatego, że jeszcze żaden z nich nie zadowolił

naszych oczekiwań.

Być może jesteśmy zbyt wymagający, ale jednak doświadczenie doskonale pokazuje: nawet z najlepszymi gotowymi uchwytami istnieje duże ryzyko utraty deski z silnikiem podczas pracy.

Ponieważ nawet w najlepszych gotowych uchwytach skraje wpustu (do których wkleja się deskę) nie są dostatecznie szerokie dla bezpiecznego mocowania. I niedostatecznie wytrałe, aby kompensować deformację powstałą w wyniku ruchu silnika. Nasz sposób mocowania doskonala daje sobie radę z takim ładunkiem i bezpiecznie utrzymuje rufę. Zostało to sprawdzone doświadczeniem.Ochronna okleina dna. Centralny ochronny profil na motorowych pontonach kilowych nie jest rzadkością. Ale okleina w miejscu mocowania dna do burty to wyjątkowy przypadek. Są nimi wyłożone wszystkie pontony BARK ze stacjonarną deską. I kilowe, i te z płaskim dnem. Stąd właściwości ochronne dna od zbędnego tarcia (przy wyciąganiu na brzeg, przewożeniu na przyczepie). Dodatkowa okleina zwiększa też zwrotność pontonu na zakrętach.

Mocowanie przesuwanych siedzeń, które posiadają niektóre modele pontonów BARK nazywane liktros- likpaz. (Terminologia zapożyczona z przemysłu żeglarskiego. Początkowo liktros – ścięgno, wszyte w brzegi żagli w celu zabezpieczenia ich sztywności i łatwości mocowania). W pontonach BARK z ruchomymi siedzeniami liktros przypięty jest pasami z grubej tkaniny, modyfikowanego pvc. Jest on na tyle twardy, aby bezpiecznie utrzymywać obciążenie siedziska, ale jednocześnie nie utrudniać ułożenia w torbie.

Niezawodne połączenie części

Dla szwów i mocowania wyposażenia wykorzystywujemy klejenie na gorąco (klej staje się twardy pod wpływem wysokiej temperatury). Jak pokazuje międzynarodowe doświadczenie, na dzień dzisiejszy jest

to najlepszy sposób na otrzymanie zadowalającej jakości.

 Ze wszystkich sposobów na osiągnięcie niezniszczalnego połączenia części pontonu najlepszym jest klejenie. A dla spoiw balonów w zasadzie stosuje się sklejanie i spawanie. Zasadnicza różnica: przy spawaniu materiały łączą się na poziomie molekularnym bezpośrednio, a przy sklejaniu poprzez „pośrednika”(sklejona warstwa). Ale nie wszystkie materiały (nawet o jednakowych właściwościach fizyczno-chemicznych) są zdatne łączyć bezpośrednio. Ze wszystkich polimerów, wykorzystywanych dziś w pontonowych tkaninach, spawać da się jedynie pvc. Tkaniny z elastyczną powłoką nie nadają się do spawania. Na przykład, nawet polietylen mający wygląd folii, który nadaje się do spawania, nie nadajesię w skład wielowarstwowej grubej tkaniny, która łączy różne polimery.

Ze wszystkich typów spawania, dla spawania tkanin wykorzystywanych w pontonach najlepsze jest tzw.termospawanie, czyli spawanie gorącym powietrzem. Daje ono najmocniejsze łączenie przy zachowaniu struktury materiału w porównaniu ze spawaniem prądem o wysokiej częstotliwości (HDTV) lub ultradźwiękiem. (Prąd nagrzewa płytkę – „elektrodę”, która przegrzewa materiał). HDTV pozwala uzyskać zadowalająca jakość tylko przy bardzo równomiernym podgrzewaniu materiału. Co bardzo ważne na współczesnych urządzeniach, szczególnie przy zwiększonej sybkości spawania. Tymbardziej jest to utrudnione z powodu złożoności tkaniny wykorzystywanej przy produkcji pontonów oraz różnicy polimerów w niej. Te oto właściwości tkaniny pozwalają na spawanie ultradźwiękowe (prąde wysokiej częstotliwości przetwarzany w ultradźwięk, który osłabia właściwości materiału). Takie spawanie daje efekt dość trudny do przewidzenia – molekuły słabną i łączą się nierównomiernie. Są producenci, którzy eksperymentują ze spawaniem ultradźwiękowym. Możliwe jest też spawanie chemiczne (tzw.”zimne”) – za pomocą rozpuszczalnika. Ono niby przypomina klejenie, ale klej tworzy samodzielną polimerową warstwę, a rozpuszczalinik – rozpuszcza materiały, zmuszając cząsteczki do łączenia się. Istnieje przy tym bardzo duże ryzyko uszkodzenia materiału i utraty ważnych właściowości. Dlatego chemiczne spawanie nie jest dobrym rozwiązaniem dla łączenia części pontonów.